Den stekta brysselkålen- det enkla hösttillbehöret

Den stekta brysselkålen- det enkla hösttillbehöret

Under de senaste åren har jag hittat en mängd grönsaker som jag tidigare knappt visste fanns, som jag nu tycker är fantastiskt goda, och som jag till och med äter som snacks ibland. Det är sötpotatis. Majrova. Och brysselkål.

Många tänker att brysselkål är beskt. Efter litet googlande har jag lärt mig att brysselkålen blir besk när den tillagas för länge. Och många har fått överkokt brysselkål i skolan.

Jag har lärt mig allt jag vet om brysselkål från min kusin över en jullunch. Jag använder numera brysselkål i pytt, som tillbehör eller rostad i ugn. Här är mitt recept på stekt brysselkål!

Stekt brysselkål

Förberedelser 10 minuter
Tillagningstid 7 minuter
Total tid 17 minuter
Måltid Huvudrätt, Tillbehör
Kök Autoimmun paleo, Husman
Portioner 1 portion

Ingredienser
  

  • 100 g brysselkål
  • 1 msk olivolja
  • 1 tsk krossad vitlök
  • 1 krm salt
  • örtkryddor

Instruktioner
 

  • Rensa brysselkålen från de yttersta lagren av blad.
  • Dela brysselkålen i halvor så att roten håller ihop brysselkålen. Om de är väldigt stora dela i kvartar, fortfarande så att roten håller ihop.
  • Värm en stekpanna, på ganska hög värme (jag använder 7 av 9 på min spis). Häll i olivolja.
  • Ha i brysselkålen i stekpannan, helst så att snittytorna ligger nedåt. Låt steka i några minuter så att brysselkålen får färg. Salta och krydda med vitlök. Det går även att krydda med valfria örtkryddor.
  • Rör runt bland brysselkålen så att den inte blir bränd. Och fortsätt steka tills brysselkålen är mjuk men med något motstånd, ca 7-8 minuter.



Lämna en kommentar