Utmana din tallrik, tallriksmodellen vs carnivore, paleo och vego

Utmana din tallrik, tallriksmodellen vs carnivore, paleo och vego

Genom hela livet har jag vant mig vid hur en tallrik ska se ut. Grunden kommer nog från tallriksmodellen. Här visar jag istället på tre andra sätt att formera sin måltid som är annorlunda än tallriksmodellen carnivore, vego och paleo.

Tallriksmodellen har tre delar, en del ska vara grönsaker och rotfrukter. Nästa del är pasta, bröd, ris och gryner. Och sedan en mindre del för kött, fisk, ägg och annat protein.

Tallriksmodellen livsmedelsverket

Det är denna tallrik som jag tycker är “rätt” och som jag faller tillbaka till om jag inte tänker mig för. Men det finns så många andra sätt att utforma en tallrik! Och jag är helt övertygad om att det är viktigt att utmana sig själv och se andra typer av tallrikar. Istället för tallriksmodellen finns det tre tallrikar vars sammansättning jag tycker är intressanta, carnivore, vego och paleo.

Carnivore

Lchfingenjören
bild: lchfingenjören

Jag har följt LCHFingenjören, My Westerdahl, på instagram i flera år. Hon åt LCHF i början med äter nu carnivore, bara kött.
Carnivore går ut på att minimera insulinpåslaget och genom att bara äta kött så blir insulinutsöndringen stabil. Det är superintressant att följa My, i mitt perspektiv framförallt för att hon verkligen utmanar hur mat “ska” se ut, och hon pratar mycket om hur hon mår i sina texter. Att se hennes tallrikar gör att jag reagerar, men mindre för varje gång. Tallrikarna består verkligen bara av kött, och det i rätt stora mängder. Vilket är väldigt provocerande för många. Det är också väldigt intressant att se hur hennes mående påverkas och hur kritiken från många är så massiv. För det är ju hennes tallrik och hennes val.

Vego

Jävligt gott
bild: jävligt gott

Jag har känt Gustav, som är killen bakom Jävligt Gott i många år, och jag har följt hans övergång till att äta vego på avstånd. Det som är intressant med att följa Gustav är att han har inställningen att mat ska vara gott. Och han har ett stort samhälls- och miljöengagemang. Gustavs tallrikar är fulla av god mat, varav jag inte kan äta en hel del. Men jag lär mig massor av hur han använder grönsaker, hur han kryddar, och hur han angriper klassiska rätter för att göra dem vego.

Det är sjukt inspirerande att se hur vegomat kan bli något för alla. Och jag plockar med mig element som går att använda när jag lagar mat, och drömmer om att någon gång kunna äta mer vegetariskt protein.

Paleo

Paleofamiljen
bild: paleofamiljen

Jag följer också många paleokonton. Just detta, paleofamiljen, är trevligt för att det är så många “vanliga”, svenska, rätter. Men med en twist.

Paleo är målet med min kosthållning, och innebär en del begränsningar gentemot normkosten. För att lyckas behövs några nya verktyg, och livsmedel. Men det är fullt möjligt, vilket är roligt att se!

AIP

Själv äter jag enligt autoimmuna protokollet, AIP, vilket är en modifierad variant av paleo. Flera år in är det dock fortfarande svårt att inte falla för det sociala trycket att vara ”normal” i matsituationer. Att min tallrik ser ”annorlunda” ut genererar alltid frågor, och jag måste prata om hur enkelhet det är att leva utan till exempel potatis.

Att ha ett flöde på sociala medier som visar andra sorters tallrikupplägg än det som jag är inpräntad med ger en input som är ovärderlig i min resa mot ett liv där jag mår bättre.



Lämna en kommentar