Midsommarmeny (paleo, mjölkfritt, glutenfritt, AIP)

Midsommarmeny (paleo, mjölkfritt, glutenfritt, AIP)

Under de senaste veckorna har jag testat fram flera recept som passar fint såhär till midsommar. För att göra det tydligt kommer här en Midsommarmeny. Några av recepten är mina egna, andra länkar jag till. Tryck på bilden så kommer du till recepten.

Dryck

Flädersaft är en trevlig dryck på midsommarbordet (AIP, paleo). Den är fräsch och inte för söt, men visar ändå på att det är kalas!

Tillbehör

“Potatis”sallad på blomkål (paleo, glutenfritt, mjölkfritt, AIP-möjlighet). Jag tycker att denna sallad på alla sätt och vis är ett fantastiskt tillbehör, även om man äter potatis! Genom att bredda vad som serveras så blir fler inkluderade i normen, och även andra än vi som inte kan äta potatisk kan välja att äta av den fantastiska “potatis”salladen!
Vattenmelonsallad med myntadressing (AIP, paleo). Ett annat tillbehör att utöka menyn med är vattenmelonsallad. Vattenmelon gör sig superbra till grillat och genom att använda mynta i dressingen så blir salladen fräsch och lite vuxen!

Protein

Lax i ugn (AIP, paleo) är supergott på midsommar såväl som en vardagskväll! Lax är trevligt på buffé eftersom den lika gärna går att äta kall som varm, och att den går att krydda på lika många sätt som det finns uppslag och fantasi!
Grillat kräver sin marinad (AIP, paleo). Grillat är för många synonymt med midsommar. Och för att inte känna sig utanför så behöver även jag marinad till mitt kött. Förbered gärna marinaden och låt köttet ligga i marinaden ett bra tag innan grillning!
Rökt lax, exempelvis från Fiskboden i Lomma, är också fantastisk till midsommarbuffén. Kolla bara att det inte är någon peppar eller andra kryddor du inte kan äta!

Efterrätt

Sommartårta (paleo, glutenfri, mjölkfri) är helt fantastisk på midsommarbordet! Jag har bjudit normalätare på den och alla har tyckt att tårtan var jättegod! Sommartårtan är utan mandel och nötter, och är i alla delar utom ägg AIP. 

 



Lämna en kommentar