Värmen

Värmen

Fram till 2012 var jag en person som dyrkade sol, älskade värme och njöt av sommar. Efter att min tjocktarm opererades bort i början av 2012 så har jag blivit avsevärt mycket känsligare för värme och för skeva saltbalanser. Under de senaste åren har vi valt semester utomlands tidigt eller sent på säsongen för att undvika höga temperaturer, men det är ju svårare här hemma.

Värmeböljan just nu sätter mina instinkter på prov. Jag vill så gärna göra det mesta av den sommar vi har (för vi vet ju inte om det kommer mera) men vet numera med mig vad jag måste göra för att må bra.

  • Försök hålla temperaturen inomhus så låg som möjligt. Dra för där solen ligger på. Ha öppet på den sida där det är skugga. Om det går, ha tvärdrag.
  • Drick vätskeersättning. Saltbalanserna är viktiga och att svettas och dricka mycket rubbar nivåerna.
  • Hatten på. Jag trivs inte riktigt i hatt, men jobbar på att vänja mig. För jag behöver hålla huvudet svalt.
  • Stanna inomhus under de varmaste timmarna.
  • Håll dig i skuggan om det är möjligt.
  • Skaffa en fläkt!
  • Ha alltid en kanna med vatten stående i kylen, och drick hellre ett glas (2dl) i kvarten än att bälga en halvliter åt gången. Kroppen kan inte ta upp för mycket vätska åt gången utan det blir bara fler toabesök.
  • Gör en kall smoothie innan du går och lägger dig. Det sänker kroppstemperaturen.
  • Kom ihåg att äta även om värmen gör att aptiten tryter.
  • Klä dig i svala plagg, luftiga som inte sitter åt, och helst inte i bomull. Plaggen får gärna täcka mycket hud.
  • Var varsam om dig själv och prioritera måendet före “måsten”. Lär känna dina signaler och agera om du börjar må dåligt.

För mig har det tagit sex år, och flera varma somrar och utomlandsresor för att komma fram till vad som funkar för mig, och vad jag själv kan göra för att må bättre och orka över tid! För det går att njuta av sommarvärmen i skuggan!



Lämna en kommentar