Veckomeny vecka 25

Veckomeny vecka 25

Vecka 25 har innehållit vardagar och midsommar och veckomeny för vecka 25 avspeglar såklart detta. Veckan som gått har jag börjat mina sommarkurser på riktigt, och jag har spenderat en hel del tid framför föreläsningar på TV:n. Trist när det är sommar, men bra såhär i coronatider att fylla livet med andra saker än att trängas på skånska stränder.

Veckans viktigaste händelse, utöver midsommar då, är att receptet på vår ketchup nu finns ute! Helt AIP!

Veckomeny vecka 25

Fem och en halv av sju måltider denna vecka var en del av vårt projekt frysrensning. Eftersom vi glömt att ta fram något ur frysen till tisdagens middag så köpte vi färskt, gräsbetat nötkött. Till midsommarmiddagen hade vi en fläskfilé i frysen sen ett erbjudande förra veckan, resten var färskt.

Tisdag – kött med palsternackspommes och pesto

Som vanligt veckohandlade vi på tisdagen, då det är medlemstisdag. Vi hade glömt att ta fram protein ur frysen så på matlistan stod det “protein”, vilket blev ett gräsbetat nötkött.

Tisdagar blir ofta lite tighta i tid, då vi ska hinna handla och laga middag på kvällen. Därför valde vi snabba tillbehör. Palsternackspommes går på en halvtimme eller så att göra, och i kylen hade vi kvar grönkålssallad från veckan innan.

Det är alltid trevligt att ha sås till pommes och denna tisdag tog vi fram pesto ur kylen.

Onsdag – kinamat med blomkålsris

På onsdagen gjorde vi kinamat, men denna gång på kyckling istället för nöt eller fläsk. Vi hade kycklinglårfiléer i frysen som jag strimlade, och sedan gjorde exakt som det står i receptet. Vi kommer lätt göra det igen!

Kinamaten är tacksam att göra mycket av, den gör sig riktigt bra i lunchlådan och är god även när den är micrad. Det är också en rätt som innehåller massor med grönsaker, och då kinamaten äts med blomkålsris så blir det ca 10% kött och resten grönsaker. Vilket är en bra sak för att nå de nio koppar grönsaker om dagen, som är målet i AIP. AIP är i grunden en grönsaksbaserad kost. Och köttet är det som man äter till grönsakerna!

Torsdag – Kotlett med snabbpicklad rödlök, palsternackspommes och grönkålssallad

Torsdagen denna vecka var en “fredag” – alltså så tillvida att fredagen var midsommar. Så på torsdag kväll tog vi fram helgporslinet och tinade två fina kotletter som vi hade sedan innan. Såhär i efterhand blev middagen väldigt lik tisdagens middag, men det blev så framför allt eftersom tisdagens val av protein blev spontant i matbutiken.

Vi fyllde tallriken med tre grönsakskomponenter. Först åt vi återigen palsternackspommes. Även om vi åt det på tisdagen också så är det så gott att jag inte tycker att det var ett problem. När vi åt potatis så åt vi det flera gånger i veckan, och det uppfattade vi inte som enformigt. Tänk vad perspektiven ändras!

Vi åt också grönkålssallad, som fanns färdigt i kylskåpet, samt snabbpicklad rödlök som också fanns kvar sedan tidigare och blev både en färg- och smakexplosion!

Midsommarafton

Midsommar i år blev annorlunda än alla midsomrar vi firat tillsammans. Tidigare har vi alltid varit bortresta. Men sommaren 2020 är ju annorlunda, och jag ägnar mig åt social distansering på grund av min medicinering och grundsjukdom. Så i år blev det till att göra midsommar hemma, i lägenheten, i stan. Vi planerade en trerätters middag, med vissa planerade avsteg.

Förrätt – räkor på glutenfritt bröd med avokado

Till förrätt åt vi räkor. Om jag hade haft mer energi hade jag kanske gjort det lite annorlunda, men jag valde att lägga ett glutenfritt köpebröd som var rätt torrt underst, och sedan lägga på skivad avokado och toppa med en massa räkor.

Räkor är verkligen helt fantastiskt, framför allt om man kan köpa dem direkt från båten, vilket jag inte kunnat på flera år pga bor inte så längre. Men att äta räkor är verkligen ett av mina bästa snacks!

Huvudrätt – krossad rotselleri, rödbetor och helstekt fläskfilé

Till huvudrätten gjorde vi helstekt fläskfilé, som först bryntes i gryta på spisen och sedan gjordes klart i ugnen.

Till fläskfilén gjorde vi klyftade rödbetor som vi rostade i ugnen med olja och salt. Rödbetor tar alltid lite tid, och jag tror att vi hade dem inne i ugnen i nästan en timme. Vi experimenterade också med krossad rotselleri med inspiration från Jessica Frejs recept på krossad nypotatis. Det blev riktigt bra, men inte riktigt hundra ännu. Men recept kommer garanterat inom kort!

Efterrätt – paleopaj med äpple och rabarber

Till efterrätt gjorde vi en paleopaj, där smulet gjordes på bland annat mandelmjöl, och därmed inte är AIP. Tanken var egentligen att äta jordgubbar, men priset på jordgubbar var helt galet så istället blev det en paj på äpple och rabarber. På själva midsommar gjorde vi inget till pajen, men dagen efter så vispade vi kokosmjölk med lite vanilj i, vilket var toppen!

Lördag – baconburgare med morots- och palsternackspommes med rosmarin

På lördagen blev middagen baconburgare och pommes på morötter och palsternacka, två recept som kommer ur mina favoritkokböcker The Autoimmune Wellness Handbook och The Autoimmune Paleo Cookbook.

Alla recept i de två kokböckerna är supergoda!

På lördagen fick vi också till den ketchup vi jobbat med hela försommaren, smaksatt för svenska förhållanden!

Söndag = stek!

Vi gjorde helstekt kalvstek till söndagsmiddag. Att göra stek är trevligt när man har lite mer tid, och till exempel tvättar fönster, vilket jag gjorde denna söndag.

Till kalvsteken gjorde vi ungsrostade grönsaker som vi hackat i förväg, och en grönsallad.

Måndag – lax under folietäcke med rotsaker i ugn

Veckans sista middag blev lax. Vi valde att göra laxen i en form under folietäcke för att behålla fukten och få laxen nästan kokt. Till det blev det liknande rotsaker i ugn som på söndagen.

Tidigare veckomenyer

Vill du ha mer inspiration finns fler veckomenyer här!



Lämna en kommentar