Elimineringsfasen – all in!

Elimineringsfasen – all in!

På midsommardagen började jag elimineringsfasen och jag kommer nu äta autoimmun paleo ett tag framöver.

Jag har läst, lyssnat och testat recept i flera veckor. Och en stor del av baslivsmedlen har bytts ut. Vi har bara bra fetter i skåpen, kryddor som inte är ok har flyttats bort och en del mat i kyl och frys har ätits upp eller kastats.

Elimineringsdieten är komplicerad att förklara och det är väldigt lätt att göra misstag. Samtidigt är maten väldigt god även om smakbilden är något annorlunda än innan.

För att göra det möjligt att hålla dieten i sommar kommer jag bjuda hem folk istället för att gå bort, eller ta med egen mat. Anledningen är saker som ska undvikas är (och detta är absolut inte allt)

  • Peppar
  • Potatis
  • Alla oljor utom avokado, oliv och kokos
  • Alla mjölkprodukter
  • Alla spannmål
  • Alla frön och nötter
  • Socker
  • Potatis, aubergine och paprika, och alla potatisväxter
  • Många kryddor
Rökt lax med sallad på Kåseberga hamn

Och det är livsmedel som alla använder hela tiden utan att reflektera över det. Det kommer också vara svårt att äta ute. Men på midsommardagen åt vi i Kåseberga hamn, jag åt rökt lax med sallad som var fantastiskt! Och i Skåne är det lätt att hitta fiskrestauranger!

En av de bästa sakerna med Elimineringsdieten är att fisk och skaldjur uppmuntras! Jag älskar fisk och skaldjur! Att äta mycket av det ger mig massor av glädje och livskvalitet.

Två hela dagar in i elimineringen känns det överkomligt och jag är vid gott mod!



2 thoughts on “Elimineringsfasen – all in!”

    • Frukosten är jättesvår! Jag har testat lite olika varianter och en erfarenhet är att det behöver vara rätt mycket fett i för att jag ska hålla mig mätt länge.

      Hittills har jag testat:
      – smoothie med kokosmjölk och bär, ibland med en tsk kokosfett i. Funkar bra tidiga morgnar då jag måste iväg.
      – en pytt på squash, champinjoner och någon form av kött har jag testat och deg fungerar ok dagar då jag har mer tid.
      – rester från middagen

      Jag funderar också på aip “oatmeal” eftersom jag gillar gröt! http://healingfamilyeats.com/banana-cinnamon-oatmeal-aip/

Lämna en kommentar