Första dagen. Andra omgången.

Första dagen. Andra omgången.

Igår, den åttonde januari, började jag en andra elimineringsgång 100% AIP. Sist jag gjorde detta, precis efter midsommar, var det en helt ny erfarenhet där allt krävde mycket planering och varje dag innebar en stor insats.

När vi gifte oss i september så klev jag medvetet av vagnen, jag tog dock med mig en stor mängd kunskap. En sak jag lärde mig under min första elimineringsfas var att potatis är mitt största no-no. Så jag har inte ätit potatis över huvud taget sedan dess. Potatis gör mig dålig inom ett dygn och är orsaken till en stor andel av den brutala hjärndimma jag haft tidigare. Jag har också varit glutenfri i stor utsträckning, jag har ätit glutenfritt bröd med jämna mellanrum, och under jul glutenfria lussekatter. För mig ger gluten inte direkta problem, utan de kommer på lång sikt. Om jag äter bröd och pasta flera gånger i veckan blir magen långsamt sämre över tid. Jag har inte heller ätit ris hemma, och vi har använt väldigt lite mjölkprodukter i matlagningen. Utöver det har vi bara använt AIP-godkända kryddor.

Så denna gång är steget in i eliminering inte speciellt stort eller läskigt.

 

Sammanfattning dag 1. Jag hade sovit alldeles för lite, och var lite rädd att jag inte skulle klara av att hålla mig från att äta exempelvis glutenfritt bröd. Men eftersom jag tidigare lärt mig att lite sömn är en riskfaktor för mig så klarade jag mig.

Jag började dagen med en “hash” på sparris, brysselkål, champinjoner och bacon (lilla bilden längst till vänster). Sedan hade jag möte hela förmiddagen där jag nöjde mig med te när de andra åt macka.

Jag skulle till frisören efter det och behövde hitta lunch på stan. Och kom på att Redfellas just öppnat i stan! Det blev en räksallad med avokado (stora bilden).

När jag kom hem senare på eftermiddagen började hungern sluta i mig och jag visste att vi inte skulle äta middag direkt när mannen kommer hem. Så jag stekte upp smalstrimlad sötpotatis, champinjoner och bacon (den andra lilla bilden). Sedan sov jag middag. Vilket jag verkligen behövde pga sov två timmar natten innan.

Till middag (tredje lilla bilden) gjorde vi en AIP-variant på ett recept från COOPs veckoblad, torsk med pepparrotssås och rostad broccoli. Det funkade utmärkt att byta grädde mot kokosgrädde, smör mot olivolja, krydda med tillåtna kryddor och ha i extra citron. Potatis byts enklast mot rostad broccoli för en bra konsistens. Det blev tom rester kvar som Joakim tog med till jobbet.

Innan kvällen åt jag några äppelchips som jag tillverkade förra veckan. Och sedan sov jag. Tidigt, gott och länge!

Recept kommer senare i veckan.



Lämna en kommentar