Vardagens lunch, mellis och snacks

Vardagens lunch, mellis och snacks
pendling

Jag läser till lärare och är nu ute på min andra och avslutande praktik. Under dessa två terminer känner jag att jag efter hand har förfinat vad jag har med mig i ryggsäcken för att möjliggöra goda val till vardagens lunch, mellis och snacks.

Jag pendlar rätt långt, och sitter över en timme på tåget enkel väg. Det har påverkat hur min rutin ser ut. Förra terminen hade jag en bussresa på 90 minuter till praktiken och då såg min matsäck annorlunda ut. Hade jag kört bil eller haft nära till jobbet så hade jag självklart byggt upp andra rutiner.

Min matsäck har flera delar:

  • morgonkicken för tåget norrut
  • förmiddagens frukt
  • lunchlåda
  • smoothie för hemresan
  • vatten
  • något extra om dagen är ovanligt lång

En normal dag är jag hemifrån nio till tio timmar och då behövs inget extra.

När det gäller lunchlådan är jag väldigt specifik i vad jag gillar att värma i micron, och längre ner i texten kommer några tips på mina bästa matlådeluncher!

Morgonkicken

stationen lund

Jag är väldigt morgontrött och segstartad, vilket i stor utsträckning påverkar mina morgonrutiner. Jag är inte en frukostperson och har väldigt lite aptit direkt när jag vaknar. Istället mår jag lite illa samtidigt som mitt blodsocker är lågt.

Eftersom jag är segstartad så är inte pendlingen i sig ett problem, utan snarare en bra sak, för det spelar inte så stor roll när jag går upp, jag är trött för att jag just vaknat. Men att hitta något att äta har varit lite av en utmaning.

Lösningen har blivit bullet-te. Jag brygger infusio-te från Twinings i smaken rooibos, apelsin och kanel, ett te som har en stark smak i sig själv. Eftersom teet har en stark smak som jag gillar minskar mitt behov av att ha mjölk i teet. I teet mixar jag med mixerstaven ner en matsked mct-olja och en matsked kollagenpulver, samt en liten klick honung för att få igång mitt blodsocker. Teet får efter mixning nästan en chai-karaktär och jag häller upp det i en termosmugg från Bodum. Jag gillar min Bodum-mugg för att den är superlätt att diska och hålla ren, trots att jag har olja i teet. En del i rutinen är att jag diskar min mugg i lärarrummet det första jag gör. Därför är lättdiskad mugg ett måste.

mct och kollagen

När jag åkt ungefär halva pendlingstiden tar jag mig an mitt te, som då har fått perfekt temperatur. Det gör också att jag kan vila lite i början av resan, och mct-oljans energi kickar in lagom tills jag kommer fram till praktiken.

Frukt

Fram emot tio behöver jag stoppa i mig något, därför har jag alltid frukt med mig. Just nu är det nästan alltid två satsumas. Men det kan också vara en burk med klyftat äpple eller vindruvor. Det är viktigt att jag kan äta frukten i mindre delar, för ofta sitter jag framför datorn och läser elevtexter eller förbereder lektioner samtidigt som jag äter frukten.

Lunchlådan

Jag måste alltid ha med mig lunch. Att äta i matsalen är inte ett alternativ, framför allt eftersom jag inte äter peppar och potatisväxter. Så jag planerar verkligen för mina lunchlådor.

Samtidigt är jag väldigt picky med vad jag tycker funkar att värma i micron. Jag gillar t.ex. lasagne i matlådan, men tycker inte om oredda köttgrytor.

Lasagne

Lasagne med spagettipumpa istället för pasta

En favorit i matlådan är lasagne med spagettipumpa istället för pasta. Den är lätt att göra i stor mängd, och få ut 6-7 matlådor á 200 gram. Jag tycker om lasagne i matlåda eftersom den blir godare när den får kladda ihop sig än den är direkt när den tillagas. Lasagnen blir extra mättande av att bechamelsåsen på blomkål och kokosmjölk är krämig och har många bra kalorier i sig! Spagettipumpa kan vara något svårt att få tag i när det inte är höst, därför så äter vi den mycket september till november.

Lasagne med rotselleri istället för pasta

En annan variant på lasagne är att använda rotselleri istället för pasta. Rotsellerilasagnen går även bra att frysa! Att använda rotselleri istället för pasta är ett perfekt sätt att få känslan av lasagne, med skikt som med pasta! Även denna lasagne har blomkålsbechamelsås, vilket gör den mättande. Vi har gjort denna lasagne i dubbel mängd i braspanna, och fått ut 12 portioner. Rotselleri är bra eftersom det nästan alltid finns i butik, och därför kan man göra denna lasagne året runt.

Gryta

Höstgryta med fläsk och kantareller

En annan favorit är höstgryta med fläsk och kantareller. Kantareller är en fantastik smakhöjare som gör att grytan går att äta med massor av tillbehör. Den blir lite “stel” i konsistensen i kylen, men blir riktigt bra när man värmer upp den. Jag äter gärna grytan med broccoliris, ungsrostad rotselleri eller ungsrostad pumpa.

Kyckling

Kycklingben i en panna

En smakrik och god lunch är också olika varianter på kycklingben i en panna. Det är lätt att göra två plåtar samtidigt i ugnen, om man som vi har varmluftsugn. Och tre kycklingben med grönsaker är en utmärkt lunch som smakar massor och fungerar bra att värma.

Smoothie för hemresan

smoothie på tåg

Jag är ofta hemifrån uppemot nio, tio timmar. Och när jag sätter mig på tåget så måste jag få i mig något för att inte bli vrålhungrig innan middagen.

Jag har en liten smoothieblender som har behållare på 3 dl som jag tar med mig. Jag gör smoothien kvällen innan och förvarar den i kylskåpet över natten. Sedan tar jag med mig den på morgonen och förvarar den i kylen på praktiken hela dagen. Sedan tar jag med mig den igen, och öppnar den när jag satt mig på tåget för att åka hem.

Min smoothie består av en variation av

  • hallon
  • blåbär/jordgubbar
  • fryst banan/mango
  • ibland fryst spenat eller betblast
  • kollagenpulver
  • ibland lite kanel
  • kokosmjölk
  • vatten

Innehållet är lite baserat på humör, men också vad som finns att tillgå i butiken till ett rimligt pris. Jag gillar när smoothien är krämig, och genom att tillsätta kollagen så innehåller den alltid protein vilket gör att jag kan hålla mig mätt fram till dess att middagen står på bordet.

Vatten

Jag har alltid en fylld flaska vatten på utsidan av min väska. En halvliter jag försöker dricka upp innan tio. Sedan fyller jag på den med mineralvatten på skolan och jag har med mig flaskan in på lektionerna. Till lunchen tar jag alltid ett stort glas vatten. Och jag dricker upp resten i flaskan under eftermiddagen. Precis innan jag går hem hämtar jag min smoothie ur lärarkylen och fyller också på min flaska. När jag kommer hem brukar jag ha druckit upp ytterligare en halvliter.

Något extra

En del dagar har vi konferens efter skolan slutar, och en dag i veckan undervisar jag ibland till 16.20. De dagarna måste jag ha med mig något extra.

Konferensdagar har jag ibland med mig en extra lunchlåda, men det kan också vara extra frukt, eller ett paket lufttorkad skinka. Jag har också turen att skolan jag är på just nu ligger granne med en stor matbutik, vilket gör att jag kan göra goda val även om jag fått med mig för lite att äta.

I en strikt matstruktur hittar jag frihet och energi

Ibland känner jag mig som en packåsna med ryggsäcken till 90% full med mat. Och ja, jag har alltid med mig något att äta. Men om jag inte planerar så blir jag väldigt begränsad. Genom att planera och förbereda så ger jag mig själv möjligheten att åka hemifrån och försöka mig på en ny karriär. För det är det jag gör just nu, skapar mig en ny framtid. Och för att det ska gå så behöver jag äta bra, och orka mycket!



Lämna en kommentar