Veckoplaner för en månad strikt AIP

Veckoplaner för en månad strikt AIP

Ibland är det svårt att få ihop livet, samtidigt som man lagar all mat från grunden. Fantasin tryter, tiden räcker inte till, genvägarna blir allt för gena. Därför har jag tagit fram veckoplaner för fyra veckor strikt AIP, för elimineringsfasen.

Det ska va’ gött å leva!

Maten som vi lagar ska vara god och tillfredställa de smaker och konsistenser som jag behöver. Genom att göra veckoplaner blir det lättare att inte göra avsteg i en fas med strikt AIP. Inslag av bröd är ett måste, vilket ofta sker genom tacos av olika slag. Det måste finnas kryddor, så det är mycket ingefära, pepparrot, vitlök och örtkryddor i massor. En mixa av konsistenser är också viktigt, liksom kök och dofter.

Livet är komplicerat, vilket gör att jag ibland behöver planera lite extra. Det har jag gjort nu. Jag har för min egen skull funderat lite extra (vilket är en bra användning av en gravt försenad tågresa) och gjort en detaljerad veckoplanering för fyra veckor, en veckoplanering som är strikt AIP och går att använda som guide för eliminering.

Veckoplaner under strikt AIP

Varje vecka innehåller frukost, lunch, middag, snacks och mellanmål för sju dagar. Grunden i mina veckoplaner under strikt AIP är middagen, då den till stor del även är lunchlåda för nästa dag. De flesta recepten funkar utmärkt i lunchlådan och att värma, och de recept som jag inte gillar att värma har fått ändrade tillbehör eller ersatts med något annat.

Frukost

Frukosten är ofta enahanda, på vardagar ofta en hash (ett bättre ord för pyttipanna, då hash ofta kan innehålla precis vad som helst). Jag väljer dock att använda olika proteiner, två gånger i veckan planerar jag för bacon, annars kan det vara protein från middagen kvällen innan eller min grundråvara shredded chocken. Ofta äter jag frukost ensam, vilket gör att det inte behöver vara så piffigt. Jag har också lagt in gröt en dag i veckan, jag älskar gröt, så för mig är det ett måste. Till helgen äter vi nästan alltid tillsammans, då är det trevligt att kunna sitta ett tag och ha fler komponenter på matbordet. Kokosyoghurten gör jag själv i vår instant pot.

Shredded chicken

Shredded chicken är ett måste i min veckomeny, jag gör det i Instant pot, men det går lika bra att göra den i gryta i ugnen. När kycklingen är tillagad rensar jag av köttet från benen och har sedan köttet i kylen under hela veckan.

Snack och mellanmål

Snacks och mellanmål är avgörande för att få energin att räcka och för att jag inte ska bli för hungrig och ta dåliga beslut. Om jag inte tänker till så blir det lätt för mycket frukt, eller så äter jag något som finns hemma men inte är köpt för min skull. Jag har gärna lufttorkad skinka i kylen för att dämpa småhungern, men gör också många köttbullar eller har gärna lite kött över från middagar för att kunna ta av när lusten faller på.

Förberedelser

Förberedelser är också viktigt. Att komma ihåg att ta ut fisken ur frysen, att koka benbuljong eller fiskbuljong, att frysa in kryddor osv. I planen finns en rad för förberedelser, för att jag ska komma ihåg, och för att allt ska bli enklare.

Vecka 1

Veckoplan för vecka 1 strikt aip

Vecka ett består av flera säkra kort. Fiskgratäng och lasagnen med rotselleri stället för pasta är två av mina favoriter! Jag har försökt att få en balanserad vecka med fisk, kött och fågel. En annan viktig aspekt är att få till en tillräcklig blandning av grönsaker. Målet är 9 cups, 9 gånger 2,5 dl, råa grönsaker om dagen. Och gärna så färgglatt som möjligt utan att äta paprika, tomater och majs. Morötter är en favorit för mig, jag gillar verkligen sötpotatis också. Men jag behöver bli bättre på att välja ovanjordsgrönsaker, så därför har jag noterat det!

Här är en detaljerad beskrivning, dag för dag, av första veckans meny.

Vecka 2

Veckoplan för vecka 2 strikt aip

Vecka tvås meny bygger på samma frukostar, mellanmål och snacks som vecka ett. Basen är även denna vecka middagarna, som i stor utsträckning blir till rester för lunchen efterföljande dag.

Denna modell för att bygga upp veckan fungerar alldeles utmärkt för mig, men det behöver den inte göra för alla! En del gillar att laga hela veckans mat under några timmar på helgen. Andra att äta samma lunch eller middag genom hela veckan. Det gäller att hitta ett sätt som fungerar för en själv på lång sikt!

Här är en detaljerad beskrivning, dag för dag, av andra veckans meny.

Vecka 3

veckoplan 3 AIP

Den tredje veckan har ett något större fokus på rester och prepping. Rostbiffen som avslutar vecka 2 används som protein i två middag vecka 3. Och det är mycket grönsaker som förbereds i början av veckan för att förenkla för måltider senare under veckan.

Annars så fortsätter jag följa samma modell, men såklart med sju nya middagar!

Vecka 4

Den fjärde veckan erbjuder ytterligare 7 middagsrecept. Denna fjärde vecka jobbar jag ordentligt på att hålla uppe geisten. Tanken framöver att att fortsätta med modellen att planera för alla måltider, med middagarna som bas. Vecka fyra hittar du här.



2 thoughts on “Veckoplaner för en månad strikt AIP”

  • Hej klara
    Jag ska precis börja med AIP. Hittade till din sida och blev väldigt glad när jag såg ditt 4 veckors schema. Har du möjligtvis det i svartvit för utskrift. Jag tycker det är så mycket lättare att ha det i fysisk form. Hälsning Tina

Lämna en kommentar