Att göra så bra som möjligt

Att göra så bra som möjligt

Att äta annorlunda är för det mesta inget problem för mig. Men ibland hamnar jag i situationer där jag inte planerat tillräckligt bra. Där det sociala går före eller där jag bara blir akut hungrig. För den typen av situationer har jag byggt upp strategier och hittat förhållningssätt för att kunna göra så bra som möjligt.

Porträtt från Grands uteservering med ett glas cremant.

Förhållningssätt

Mat är aldrig bra eller dålig!

Det är min grundläggande utgångspunkt. Däremot mår jag mer eller mindre bra när jag äter olika saker. Och vissa livsmedel kan jag äta då och då utan problem, men kroppen reagerar negativt om jag äter det veckovis.

Mat är gott!

Och jag planerar för att mat ska vara god varje dag. Bara för att utbudet av livsmedel hemma hos oss inte är som de flesta, ingen pasta, ingen potatis, ingen peppar, så betyder inte det att vi äter enahanda. Vi äter snarare mer olika saker än vi gjorde innan AIP!

Det går inte att fuska!

Jag tycker verkligen illa om ordet “fuska” när det kommer till mat. Jag fuskar inte när jag inte äter strikt, jag gör avsteg. Och avstegen är antingen planerade eller oplanerade. För mig är det viktigaste att minimera de oplanerade avstegen. Planerade avsteg är en del av att göra min kosthållning hållbar över tid.

Leta nya smaker!

Att vara nyfiken och testa nya recept och livsmedel är det roligaste med att äta okonventionellt! Vi har en fantastisk bok från ekolådan som heter Skörd där det finns en massa roliga saker att göra med grönsaker. Jag är också en stark förespråkare för att följa roliga och inspirerande konton på instagram! En favorit är Michelle Hoover på Unbound Wellness som har massor av goda recept! Jag följer också Whole30 recipes, ett stafettkonto med paleoinriktning och Autoimmune paleo, också ett stafettkonto men med AIP-recept. Autoimmune paleo är grundat av mina receptboksfavoriter på Autoimmune Wellness Angie Alt och Mickey Trescott!

Generellt tycker jag att de amerikanska AIP-kockarna har mer smak i sina recept, och jag tar mest inspiration från dem, men jag följer även några svenska konton: paleo Sverige, under vårt tak och Swedish paleo.

Att fylla flödet med en massa härliga matbilder, på tallrikar som är okonventionella, är något jag tycker är väldigt inspirerande. Det är också viktigt för mig att se olika typer av tallrikar för att utmana min förutfattade mening om hur en måltid “ska” se ut. Jag följer därför vegetariska konton, mattidningar och glada amatörer som inspirerar mig!

Underlätta för det sociala livet

Maten ska inte begränsa mitt liv. Ibland så planerar jag för avsteg. Det kan vara ett glas vin eller bubbel, eller att jag äter en glutenfri bakelse när vi är bortbjudna. För livet ska vara så bra som möjligt.Maten får inte begränsa det sociala för mycket, men ofta erbjuder jag mig att vara värd istället för att vara gäst, jag erbjuder mig att ta med eget (julbord och midsommar) och jag väljer noga när jag gör avsteg.

Strategier

Planera

  • Gör en veckomeny utifrån recept (som bilden)
  • Variera smaker för variation
  • Blanda råvaror, både protein och grönsaker, för olika konsistens och variation
  • Repetera inte recept för ofta
  • Titta på vardagen och sätt ambitionen därefter
    • Preppa om det behövs
    • Välj recept med omsorg
    • Gör storkok
  • Se till att ha småplock i kylen för att möjliggöra bra beslut

Gör så bra som möjligt!

Att göra lite är bättre än inget alls. Det känns som en klyscha att skriva det, men det är fullkomligt sant! För mig är det så uppenbart att maten spelar stor roll, men de flesta mår nog bättre med en mer varierad kost, med en stor andel grönsaker.

Men det viktigaste är! Ät och lev så att du mår bra!



Lämna en kommentar