Vill baka saker jag kan äta

Vill baka saker jag kan äta

En hobby jag har är att baka. Jag gillar att baka muffins, bullar, pajer och tårtor. Jag gillar även andra saker i ugn, pizzor, gratänger, lasagne och fisk är några exempel. Problemet för mig är att min mage verkligen inte gillar mycket av det som används i bakning. Typ mjöl. Och socker. Men i dag har jag gjort ett ganska lyckat försök med smulpaj. Hallon och blåbärspaj med smuldeg på havregryn och kokos. Frukt och bär fungerar oftast bra för mig att äta, liksom havregryn (av någon outgrundlig anledning), däremot är vetemjöl bland det värsta tillsammans med socker.

Saker jag undviker, då jag har kontroll över maten eller är i situationer där jag inte kan riskera akuta toalettbesök, krampande magsmärtor eller handikappande illamående.

  • Pasta – är absolut det värsta jag kan äta. Jag mår dåligt i flera dagar efteråt, med symptom som kramper i magen, sömnproblem på grund av smärta, uppblåsthet och mycket gaser.
  • Potatis – i potatisen är det kombinationen kolhydrater och stärkelse som är det värsta, ju färskare potatis desto sämre. Potatismos på gammelpotatis kan fungera då jag mår bättre.
  • Bröd – får oftast samma konsekvenser som av pasta, är brödet dessutom fiberrikt så kan det orsaka förstoppning eller väldiga smärtor.
  • Kakor, bullar – bakas oftast på vetemjöl och innehåller mycket socker. Jag blir väldigt illamående av socker, och magen blir väldigt snabb av söta bakverk.
  • Ris – fungerar bäst, men bara då och då och i små mängder.

Om jag får välja så äter jag hellre aubergine och squash, lite morötter och palsternacka. Blomkål, som mos, riven eller gratinerad är fantastiskt. Till fika så är jag djupt tacksam att jag inte har problem med mjölkprodukter. Jag väljer keso, kvarg (gärna smaksatt, sockerfri) eller frukt. Och sötningsmedel fungerar för mig, oftast flytande stevia, till bär och turkisk yoghurt som frukost, mellanmål eller efterrätt, men också canderel och sötströ. Med de begränsningar jag har gällande kost är sötningsmedel ingenting jag känner att jag har utrymme att utesluta ur min kost.

På samma sätt som att jag undviker vissa saker finns det saker jag ofta har hemma.

  • Ägg – som omelett, i gröten, äggröra, stekt, kokt osv. Fungerar i alla dess former och är en basvara på hög nivå hemma hos oss.
  • Turkisk yoghurt – har en fetthalt på 10% vilket för att det ger många, bra kalorier, även då jag bara klarar av att äta lite. Äter ofta med keso i, smaksatt med kanel och stevia, till bär eller gör kalla såser till mat.
  • Keso – mättande, använder ofta istället för flingor för att göra yoghurt mer mättande. Men också till kesoplättar.
  • Riven ost – perfekt till köttfärssås (som jag ofta äter utan något annat till), på saker som gratineras och till kota eller stuvade ägg. Bra kalorier som mättar länge.

Men just nu vill jag bara hitta saker att baka som jag inte behöver ångra efteråt.  Saker som jag kan bjuda gäster på och som faller gästerna i smaken. Saker som jag kan ta med på picknick eller på trädgårdsfester där jag inte kan äta det som serveras utan vill ta med mig ett eget alternativ som ser “vanligt” ut. Tårtor, muffins, bullar. Kakor, pannkakor och efterrätter. Jag fick en kokbok med gluten- och sockerfria bakverk för ett tag sedan, och ska  under sommaren testa olika former av mjöl, sötningar, recept och idéer. Dammsuga internet på bra inspel. Och låta magen säga sitt.



Lämna en kommentar