En typisk veckomeny

En typisk veckomeny
att göra en meny

Vi använder oss av en process, som vi arbetat upp över tre års tid, för att göra vår veckomeny. Här visar jag på hur vi arbetar fram en typisk veckomeny.

Det har tagit mycket övning att få till en process för att göra en bra veckomeny som klarar av att möta mina krav på:

  • variation i smak, konsistens och protein
  • genomförbarhet i vardagen
  • mat i säsong
  • budgetvänlighet

Därför har jag också funderat mycket på hur vi ska få till det. Det är de tankarna som har lett till detta inlägg och de veckomenyer som finns längst ner.

Vad är i säsong & inom budget?

Att fundera på sina principer för sin veckokonsumtion av mat är grundläggande. För oss har två principer utöver mina kostrestriktioner varit styrande

  • att hålla oss inom en rimlig månadsbudget
  • att äta i säsong

Eftersom vi håller oss till dessa tre delar, kostrestriktioner, budget och säsong så blir vår meny därefter. Genom att variera menyn utifrån de principerna så ändrar vi menyerna också över året.

Budget

Vi började med att aktivt spara alla kvitton på mat under några månader och räkna ut hur mycket pengar vi faktiskt la på mat. Kostnaderna skrevs ner i ett exceldokument som automatiskt räknade ut vissa saker. Utifrån detta fick vi en översikt och kunde göra förändringar, det gav också kontroll över våra utgifter. Eftersom vi har den kollen kan vi nu pårverka kostnaderna.

Vi delade upp budgeten på några olika sätt för att kunna jämföra och för att kunna jämföra

  • Kostnad per dag, för att kunna jämföra olika månader.
    Vi jämförde också detta med konsumentverkets schabloner för att se om vi var helt ute och cyklade. Vi kände att vi låg rimligt till.
  • Kostnad för protein och grönsaker.
    Det är våra största utgiftsposter, och genom att handla efter erbjudanden, säsong och veta vad vi tycker är “maxpris” för vissa varor är det möjligt att pressa kostnader (tex max 36 kronor kilot för sötpotatis, men extra mycket sötpotatis när priset är under 26 kronor kilot)

Det gäller att lista ut hur mycket man kan lägga på mat, och prioritera därefter. Vi lägger ca 1000 kronor i veckan på mat, men det skiftar lite mellan veckorna då vissa produkter, som tex oljor, köps mer sällan män konsumeras kontinuerligt.

Att äta i säsong

Att äta i säsong är en av de saker vi gör för att “rösta med fötterna” och använda vår konsumentmakt. Mat i säsong är också godare!

Det finns många fördelar med att äta i säsong. Till exempel minskar vi behovet av transporter i livsmedelskedjan, vilket jag personligen tycker är viktigt ur ett miljöperspektiv. Även priset påverkas av att äta i säsong, det är billigare att äta det som det finns mycket tillgängligt av i butik!

Genom att variera maten efter säsong så uppmuntras också att ändra menyn och testa nya råvaror!

Hur ser veckans schema ut?

Vi tittar alltid igenom veckans schema innan vi sätter veckomenyn. Vi har båda en del möten kvällstid, vissa dagar måste maten räcka till lunchlådor, ibland är någon ensam hemma några kvällar.

Hypotetisk meny

En hypotetisk meny

Oftast är det så att den som inte har möte blir ansvarig för matlagandet. Därför får den personen ofta önska och ha veto kring vilken mat som ska tillagas när den är ansvarig för middagrna. Det är sällan som vi har så mycket möten som i den hypotetiska menyn, men ibland händer det, och en sådan vecka behöver exxtra mycket planering!

Titta bland recept!

Inspireras!

Bläddra i dina bästa kokböcker! Kolla bland dina senaste sparade recept på Instagram och Pintrest! Scrolla igenom dina bästa receptbloggar!

Att titta i kokböcker, på bilder och på bloggar är superbra inspiration! Och matlagningen behöver, i alla fall för mig, inspireras. Det är jättelätt att hamna i en lunk där samma tio recept går på repeat. Vilket är något jag vet att vi tröttar på. Eftersom vi noterat denna risk så arbetar vi aktivt på att inte hamna där.

Favoriterna!

Vilka recept kan familjen inte få nog av just nu? Vilka recept funkar alltid?

Jag gillar att ha ett eller två recept varje vecka som är snabba, enkla och som jag vet funkar. Det kan vara recept där smakerna är precis rätt för att möta ett sug, eller som vi vet alltid blir gott och därför passar extra bra en vecka då stressnivåerna är höga. Identifiera dessa recept. Och använd dem smart!

Variera protein och smak!

Protein

Inom AIP är i stort sett alla vegetariska, billiga alternativ uteslutna. Proteinerna vi varierar mellan är nöt, fläsk, fisk, lamm, fågel och skaldjur. Det är också inom proteinerna som det finns stora möjligheter att påverka budgeten, det går att köpa hur dyrt som helst, för bra proteiner kostar mycket pengar. Proteinerna ska helst vara ekologiska, och uppfödda på ett sätt som är så ickeindustriellt som möjligt. Men det kostar. För att kontrollera budgeten är många av mina recept fokuserade på grönsaker och andelen protein är ganska låg jämfört med konventionella tallrikar.

Jag vill gärna ha fisk eller skaldjur minst en gång i veckan, gärna två gånger. Jag vill äta något med färs en gång. Vid något tillfälle väljer jag gärna en köttbit eller stek. Och kyckling brukar finnas med minst en gång i veckan.

Genom att tänka på att inte äta samma protein två dagar i rad så blir menyn mer varierad. Därför gillar jag principen att variera protein!

Smak

Genom att variera smakbilden kan t.ex. kyckling i en panna smaka helt olika trots att alla andra ingredienser är de samma. Det kan vara kinamat, curry, grekiska kryddor eller ett fåtal kryddor som låter grönsakerna stå för sig själva. Att strategiskt variera mellan olika smaker under veckan är ett bra knep, exempelvis kan tacos på lördagen varieras med en stek med lagerblad och lök på söndagen.

Utvärdera!

När jag gör en veckomeny gör jag också en snabb utvärdering av vad som har fungerat bra och mindre bra veckan innan. Eftersom varje familj har sina egna preferenser så är detta en viktig sak att ta sig till till!

Ställ frågorna:

  • blev veckomenyn bra?
  • vad var godast?
  • nådde någon måltid treenigheten: gott, enkelt, snabbt?
  • fanns det något som inte föll alla i smaken? varför?
  • fanns det något som var nästan riktigt bra men kan utvecklas?

På så sätt blir varje veckomeny lite bättre än den förra och risken för att hamna i gamla hjulspår minskar!


Veckomenyer

Vad vi ätit varje vecka finns nedan, alla veckomenyer hittas även här.


Maj 2020

Vecka 21

Bourbon chicken med stekt blomkålsris, medelhavslax med hasselbacksrödbetor, tacos, burgare med palsternackspommes, kalkonben med morots- och palsternackspommes, vitlöksbiff och -broccoli samt grekiskt marinerad kyckling i en panna.

Vecka 22

Grekiskt marinerad kyckling i en panna, kinamat med blomkålsris, lax i en panna, bourbon chicken med blomkålsris, citronkyckling i en panna samt baconburgare med morots- och palsternackspommes.


Juni 2020

Vecka 23

Chinese lemon chicken med stekt blomkålsris, asiatisk fisk med stekt blomkålsris, grekiska pannbiffar med rotsaker och pesto, hash, tacos med carnitas mangosalsa och guaca, korma med kyckling och mango med broccoliris, samt lammkebab och sötpotatis på het plåt.

Vecka 24

Fläskfilé och grönkålssallad, citronkyckling i en panna, rökt makrill och varm sötpotatissallad, tacos med kyckling, luffarbiff med sötpotatispommes, samt bourbon chicken med blomkålsris.

Vecka 25

Kött med palsternackspommes och pesto, kinamat med blomkålsris, kotlett med palsternackspommes snabbpicklad rödlök och grönkålssallad, midsommarmeny, baconburgare med morots- och palsternackspommes med rosmarin, kalvstek med sallad och vinegrette, samt lax under folietäcke med grönsaker i ugn.

Vecka 26

Tillbehör: grönkålssallad, tabbouleh, sötpotatisklyftor med grönkål, samt palsternackspommes.

Proteiner: kycklingben i ugn, helstekt fläskfilé, samt flap stek med vitlök och timjan.




Lämna en kommentar